Als je geen tijd hebt om het in een keer goed te doen, moet je tijd hebben om het overnieuw te doen

Deze metafoor slaat op de verspilling “correctie”. Het is bij de start van een Lean traject steeds weer verbazend hoeveel correctie of herwerk door een organisatie wordt gedaan. Sterker nog: er zijn afdelingen die hun bestaansrecht ontlenen uit deze verspilling! Als je wel eens last hebt gehad van een software bug, of zit te wachten als je PC een veiligheidsupdate moet downloaden en installeren, moet je hier maar eens over nadenken…

Naast de correcties die zichtbaar worden uit een waardestroomanalyse, worden ze ook goed zichtbaar als je eens gaat werkvloeren bij een callcentre of afdeling klantenservice. Uit onderzoek is gebleken dan bij dienstverlenende organisaties vaak meer dan 70% uit correctie bestaat. Klantvragen als: “ik ben nog niet teruggebeld”, “ik begrijp een brief niet” of “mijn melding is nog niet afgehandeld” zijn tekenen dat ergens in de organisatie een correctie moet gaan plaatsvinden. Lastig om die voorbeelden uit één onderzocht proces zichtbaar te maken en daarom een argument om vanuit Lean vooral het gehele systeem te onderzoeken

download de afbeelding
Door | 2017-08-01T20:23:16+00:00 augustus 1st, 2017|Leantertainment|